De week van 4 maart = projectweek!

Beste ouders,
De komende 2 weken zullen een beetje anders verlopen.
Dit komt omdat wij dan een project houden met het 1ste, 2de en 3de leerjaar.
Ons project zal over ‘boeken’ en ‘tijd’ gaan.
Verder in de weekbrief volgt nog meer uitleg.
 
* Maandag:
- Taal: - Vertellen over het weekend.
           - We gaan naar de refter, want daar vindt het startmoment plaats voor ons project.
             Wat dat juist inhoudt, is nog een grote verrassing. Spannend!
           - Woorden lezen met een dubbel kopje en een dubbel staartje.   
           - Woorddictee.      
           - De boekenbeesten: Wie zijn ze? Waar houden ze van?
           - Verschillende soorten boeken.
- Rekenen: Splitsen tot 9.
- WO:  We reizen met onze teletijdsmachine terug in de tijd. We gaan naar de prehistorie.
           Hierbij leren we over de dino’s en over de oermensen.
- MV: Een liedje over het boekkiemonster!
à Er is geen studie, want de leerkrachten hebben personeelsvergadering. Er is wel opvang.
 
* Dinsdag:
- Taal: - Herhalen van de leesmoeilijke woorden: Woorden met een dubbel kopje of staartje,
              woorden die eindigen op een –d of een –b, woorden met de sch- en met de –ng.

           - Woorddictee.      
           - De verschillende manieren om een verhaal te vertellen: Met een prentenboek, een
             voorleesboek, een fundel, een kamishibai, …
- Rekenen: Rangorde tot 20.
                   Rekenhandelingen tot 20.
- Schrift: Woorden met de ‘m’.
- WO:  We reizen met onze teletijdsmachine terug in de tijd. We gaan naar de tijd van het
           oude Egypte.
- MV: We ontwerpen in groep zelf ons eigen verhaal om voor te stellen met de kamishibai.
 
* Woensdag:
- Taal: - Zinnen in de juiste volgorde plaatsen.
           - Pictogrammen op een boek.
- Rekenen: + en – tot 10.
- Schrift: Woorden met de ‘n’ schrijven.
- GO en NCZ.
 
* Donderdag:
- Taal: Afwerken taalkern 7.
           We kijken eens niet naar Mik, maar wel naar de fundel van Marie.
           (Een fundel = Een digitaal prentenboek)
- Rekenen: Optellen tot 20. (10 + 5 = …, 7 + 10 = …, 10 + 10 = …)
                   + en – tot 10 automatiseren.
- Schrift: Woorden met de ‘s’ schrijven.
- GO en NCZ.
- WO:  We reizen met onze teletijdsmachine terug in de tijd. We gaan naar de tijd van de
           Romeinen.

- Turnen.
 
* Vrijdag:
- Taal: De boekenbeestenbus komt langs op school. We nemen een kijkje in de bus en
           maken verder kennis met de boekenbeesten.
- Rekenen: Verder inoefenen van de optellingen tot 20.
                   Aftrekkingen tot 10 automatiseren.
- Schrift: Woorden met de ‘t’ schrijven.
- WO: We bekijken hoe een prentenboek wordt gemaakt.
à In de namiddag gaan we naar de bibliotheek van Beveren. Daar komt de schrijfster ‘Hilde
     Schuurmans’ voor ons vertellen.

     Het is deze week dus GEEN ZWEMMEN.

Tijdens het project is het zeer fijn als we de klas kunnen omtoveren tot een echte projectklas. Dit zorgt voor een geweldige leersfeer! Leer meer in sfeer!!!
De juf zorgt dan ook elke keer voor enkele boeken en verrassingen, maar het zou ook leuk zijn als kinderen zelf enkele spulletjes kunnen aanbrengen.
Zo bouwen we de klas samen om.
Wij brengen zeker zorg voor alle spullen!
Alle spulletjes komen na het project natuurlijk weer mee naar huis.
Als uw kapoen enkele spulletjes (boeken, prenten, verkleedkleren, speelgoed, playmobil, poppetjes, puzzels, …) heeft over de volgende onderwerpen, en als hij/zij dit MAG meebrengen, dan zou dat fantastisch zijn!

- De dinosauriërs: We leren over de vleeseters en de planteneters. We bekijken enkele
                             typische dino’s. Speelgoeddino’s die meegebracht zijn van thuis gaan we
                             echt opzoeken in de weetboeken.
- De oermensen: Hoe leefden ze? Van waar haalden zij hun kledij? Hoe maakten ze eten?
                             Hoe bouwden ze een woning? Welke dieren leefden er toen?

- Egypte: We kijken op de wereldkaart en situeren Egypte. We vergelijken onze koning met
               de koningen (farao’s) van toen. We leren over de piramides en alle typische zaken

               uit die tijd.
- Romeinen: Hoe leefden ze? Kledij, woning, arm en rijk, ...
- De Middeleeuwen: De tijd van de ridders en de kastelen. Hoe was het leven binnen de
                                 kasteelmuren? Wat als men werd aangevallen? Hoe ziet een ridder

                                 eruit? …

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Veel groetjes,
Juf Stephanie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten